Weer een week vol belevenissen - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu Weer een week vol belevenissen - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu

Weer een week vol belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe

30 December 2016 | Zambia, Ibenga

We zijn alweer op de helft van onze stage en we zijn al aardig gewend aan de cultuur en het warme weer. Al hebben we nog nooit zo'n warme kerst gehad! Zelfs de Zambianen noemde het een hete dag. Om toch een kerst gevoel te krijgen hadden we bedacht om naar de katholieke mis te gaan. Deze zou volgens horen en zeggen rond half 8 ( pff wat vroeg)beginnen. Jurkjes aan, omslag doek om de schouders stonden we voor een dichte deur. Gelukkig kwamen we op de terug weg naar ons huisje onze ' gard' tegen. Hij zei dat de dienst om 10 uur zou beginnen. Om 10 uur liepen we naar de kerk, en kwam het vrolijk gezang ons al tegemoet: we waren een uur te laat. Na nog een half uurtje de swingende nonnen en Afrikaanse liedjes te hebben aanschouwd zat ons kerk avontuur er alweer op. 'S middags zijn we gaan wandelen richting het dal, wat een mooi natuur en bijzondere dorpjes! Lichtelijk verdwaald werden we door een Zambiaans jongetje van een jaar of 7 aangesproken:" Where are you going?" Tja dat wisten we eigenlijk ook niet, gelukkig wees onze kleine vriend ons de weg en bleken we vlak bij het questhouse te zijn. En terwijl iedereen in Nederland 2e kerstdag aan het vieren was, stonden wij om half 8 in het ziekenhuis klaar voor de overdracht. Maar ja een overdracht is niet nodig op 2e kerstdag dus kwam er niemand. Het was het zeker waard om deze dag te werken, we hebben namelijk een mooie stuitbevalling gezien! Dinsdag werd er wel overgedragen, en dan ook super uitgebreid. Er werd verteld over een sterf geval door rabiës, of te wel hondsdolheid. Dit was het tweede geval binnen één maand, waren wij even blij dat we zijn ingeënt. Die zelfde dat dag heeft Janine na heel wat ' Sonka Sana mama' ons eerste kindje hier in Zambia aangepakt. Snel hierna werden we meegenomen om een keizersnede bij te wonen. De vrouw reageerde slecht op de verdoving, waardoor ook deze keizersnede erg spannend werd. Gelukkig werd er een gezond kindje geboren, en heeft de moeder het ook gered. Tussen de middag hebben we voor het eerst Nchima gegeten. Een mais pap die je met je handen moet eten. Dit is super Zambiaans en moet je zeker hebben gehad. Woensdag lekker Nederlands op de fiets naar de antenatal clinic. Als drie Mzungu's op de fiets trek je heel wat bekijks! Donderdag mocht Boukelien een kindje aanpakken. We doen erg hard ons best om Bemba te spreken, maar dat gaat nog niet altijd even goed. Zo was er wat verwarring toen we eigenlijk een vrouw wouden laten gaan liggen(laleni) maar per ongeluk vroegen of ze haar kleren uit wou doen (fuleni). En zo kunnen we nog heel wat andere voorbeelden noemen waarbij we soms in komische situaties terecht kwamen. 'S avonds zijn we met onze Zambiaanse buurmeisjes Rita en Rebecca en de eigenares van het questhouse naar een barretje in de buurt geweest om wat Hunters te drinken, soort radler. Vandaag op outreach geweest, waar we voor ons onderzoek huizen hebben mogen bezoeken. Over een hobbelig klein weggetje verscheen daarop eens een klein dorpje, met hutjes van steen en modder maar verbazingwekkend netjes en opgeruimd van binnen. Komend weekend gaan we proberen oliebollen te bakken en toch een beetje Oud en Nieuw te vieren. Iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!

• 30 December 2016 - 20:13

Ida Dekker:

Wat bijzonder allemaal

• 30 December 2016 - 20:19

Janny:

Meiden, wat weer een leuk verslag en wat beleven jullie veel.
    Ik wens jullie met de oliebollen toch een beetje nederlands oud en nieuw.

• 31 December 2016 - 11:22

Diny:

Wat mooi! Wat bijzonder! Namens ons 4tjes een hele goede jaarwisseling toegewenst!

• 31 December 2016 - 12:35

Anouk:

Wat leuk om te lezen!! Veel plezier met het oliebollen bakken en fijne jaarwisseling!! Lfs

• 02 Januari 2017 - 19:22

Ricky:

En zijn de olie bollen gelukt ?
    Alle goeds voor 2017 en nog een leuke leerzame tijd gewenst
    Gr Ricky

• 04 Januari 2017 - 17:36

Sietske Rustenburg:

Lieve Janine, Boukelien en Tirza,
    Fijn om van een afstandje jullie belevenissen mee te kunnen maken. Deze ervaringen zullen jullie nooit vergeten!
    Veel heil en zegen in dit nieuwe jaar toegewenst.
    Groet en liefs van je tante.