Onze eerste week in Zambia - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu Onze eerste week in Zambia - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu

Onze eerste week in Zambia

Blijf op de hoogte en volg Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe

24 December 2016 | Zambia, Ibenga

De eerste week stage zit er alweer op, al voelt het niet als een week maar minstens 3 jaar! ;) Maandagochtend de ochtendopening bijgewoond met al het personeel van het ziekenhuis. Na een paar keer herhalen van onze naam en een Zambiaanse versie van onze naam te hebben gekregen werden we heel hartelijk welkom geheten met een traditionele klapbegroeting. Iedereen is heel erg vriendelijk! Maandag gelijk al een beginnetje gemaakt met ons onderzoek. We hebben ook al veel meegemaakt hier deze week. Onder andere een keizersnede bij een zieke mevrouw waarbij het kindje moest worden gereanimeerd, Janine en Boukelien hebben dit succesvol uitgevoerd. Het kindje bleef het slecht doen waarop Tirza met het kindje in haar armen een heel spannend ritje in de ambu heeft gemaakt. Gelukkig goed aangekomen. Ook hebben we gezien dat niet alle zwangerschappen hier eindigen in een gezond kindje; we hebben een kindje met down syndroom gezien die al een tijdje eerder in de buik was overleden, ook hebben Janine en Boukelien nog een kindje van 1 kilo met een ambu naar een ander ziekenhuis gebracht. Maar gelukkig gaat het de meeste keren wel goed, we hebben nu één bevalling gezien van een eerste kindje wat erg voorspoedig ging. De vrouwen hier kunnen echt wel bevallen!! Verder gaat ons onderzoek ook al voorspoedig; we hebben al allemaal interviews met zwangere gedaan en observaties uitgevoerd. We zijn vrijdagochtend op outreach geweest; met een auto de bush in om daar kindjes te wegen met een weegschaal aan een boom en vaccinaties te geven. En vrijdagmiddag hebben we met het personeel van het ziekenhuis, met een kaarsje in ons hand, christmas carols gezongen voor alle patiënten. Wat een belevenis: echt op z'n Afrikaans, al swingend liepen we door het ziekenhuis! Vandaag vrij en vanavond vieren we kerstavond met 30 graden.
Iedereen van ons een fijne kerst gewenst en groetjes vanuit het zonnige Zambia!

• 24 December 2016 - 16:05

Esther :

Hoi meiden
    Wouw wat een gaaf verhaal. En vele indrukken in één week zeg. Wat heftig ook soms.
    Hele fijne kerstdagen al heb je misschien niet echt het kerstgevoel nu het zo lekker warm is.

Veel liefs
    Esther

• 24 December 2016 - 16:41

Joelle:

Wat super gaaf om te lezen. Veel plezier daar meiden!!

• 24 December 2016 - 17:24

Janny:

Wat een leuk verslag en super leuke foto's.
    Wat een prachtig werk doen jullie, maar wel heftig en spannend.
    Jullie allen hele fijne kerstdagen. Ook weer een ervaring, kerstmis met 30 gr.

• 24 December 2016 - 17:50

Ida Dekker:

Hoi wat een ervaring Leuke en trieste dus Jullie allemaal fijne kerstdagen

• 24 December 2016 - 18:30

Sander Cords:

Hi Boukelien (en de rest), leuk om jullie bijzondere verhaal te lezen. Hou jullie taai en geniet ervan. Fijne kerstdagen gewenst. Groetjes Sander

• 24 December 2016 - 18:37

Mirna Hamminga:

Wat gaaf zeg heel veel plezier ik wens je een fijne kerst en een gezond en gelukkig 2017

• 24 December 2016 - 19:17

Lia Van W:

Dapper van jullie. SHALOM vanuit Loppersum

• 25 December 2016 - 10:32

Janet:

Hoi Boukelien /meiden. Wat geweldig om te lezen zeg. Wat een avontuur. Wens jullie heel veel mooie momenten toe. En een hele fijne kerst. Succes met alles. Groetjes. Janet Biersteker en fam

• 25 December 2016 - 16:19

Diny:

Wat fijn om te lezen! Wat bijzonder allemaal! Gezegend Kerstfeest toegewenst!