Vakantie en afscheid van Zambia! - Reisverslag uit Hefswal, Nederland van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu Vakantie en afscheid van Zambia! - Reisverslag uit Hefswal, Nederland van Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe - WaarBenJij.nu

Vakantie en afscheid van Zambia!

Blijf op de hoogte en volg Boukelien Dekker, Tirza 't Lam en Janine van de Poppe

24 Januari 2017 | Nederland, Hefswal

Maandagochtend, daar gingen we dan, weg uit Ibenga. Met moeite namen we afscheid van ons thuis de afgelopen weken. We zouden de bus van 10 uur nemen, we waren er om half 10 en daar reed net een bus weg. Wij, nog steeds een beetje met onze westerse gedachten, waren bang dat dit onze bus was. Maar na even navragen bleek dat dit natuurlijk de bus van 7 uur te zijn en moesten we nog 2 op onze bus wachten. De bus had een reparatie gehad en dat was ook wel duidelijk te horen. Maar uiteindelijk toch goed aangekomen in lusaka. Daar een nachtje overnacht en weer eens heerlijk een hamburger gegeten, wat kun je daarvan genieten! De volgende ochtend om 8 uur met de bus naar livingstone. En je gelooft het haast niet, maar de bus vertrok ook echt om 8 uur! Wij nog met ons half slapend hoofd werden we verrast met een uur lang durende preek van één van de medereizigers. Na een reis van 8 uur met gospelmuziek aangekomen in livingstone, bij ons hostel. Wel even wennen om zoveel blanken om je heen te zien en westerse cultuur gericht op tourisme. Woensdag hebben we de Victoria falls bewonderd! Eerst naar de boiling pot gelopen, de vele baboons (enorm brutale rode blote kont apen) getrotseerd met als resultaat een prachtig uitzicht van de watervallen van onderaf. Daarna weer een goede klim omhoog en toen de falls nog van boven bekeken en gevoeld (lees: we liepen in regenponcho's en waren kletsnat). Super indrukwekkend om te zien!! Souvenirs kopen is nog een hele uitdaging; 100 winkeltjes met dezelfde spullen en iedereen wil je in hun winkeltje hebben. Gelukkig hadden we Boukelien onze afding-koningin. Je koopt bij het ene winkeltje, vervolgens moet je het laten inpakken bij het andere winkeltje, waarna je bij het volgende winkeltje je plastic zakje op moet halen zodat je hun winkel ook ziet. En als Nederlands zijn we ook bekend, we hoorde regelmatig; 'kijken, kijken, niet kopen'. Donderdagochtend vroeg opgestaan om een olifantenrit te maken. Wat een belevenis op de rug van zo'n groot, mooi dier! 's Middags was het eindelijk mooi weer en hebben we heerlijk gezwommen. 's Avonds een sunset cruise over de Zambezi river gemaakt. Met hapjes en drankjes, tijdens het varen nog wat dieren gespot en genoten van een prachtige Afrikaanse zonsondergang. Vrijdagochtend weer vroeg opgestaan om met een busje naar Botswana te rijden voor 2 dagen safari. Bij de grens met een mini-bootje overgevaren naar Botswana. Daar opgehaald door onze drivers Ace and mr. Jahnsen, die ons deed denken aan Morgan Freeman, en zijn we begonnen met een een bootsafari. 's Middags heerlijk geluncht en daarna begon de game drive. Wat bijzonder om al die dieren in het wild van zo dichtbij te zien! Toen het donker werd gingen we naar ons camp, er stonden allemaal tenten voor ons klaar midden in het natuurpark. Avondeten gehad, wat klaargemaakt was op een vuurtje. 's Nachts toch maar niet naar de WC gegaan, want het risico op het tegenkomen van een leeuw was ons net wat te groot. De volgende ochtend vroeg weer een game drive gedaan. Helaas regende en waaide het en waren we super koud geworden, rare gewaarwording hier in Afrika. Maar het was wel de moeite waard, want we hebben nog wat mooie dieren gespot. Na een siësta nog een laatste game drive gedaan. Alles bij elkaar hebben we heel veel dieren gezien; o.a. veel vogels, antilopen, buffels, nijlpaarden, krokodillen, giraffen, olifanten, zebra's, poemba's, apen en leeuwen. Om weer Zambia in te komen moesten we bij de grens opnieuw een visum kopen. Zondag ons laatste dagje hier. We hadden bedacht om in de angels pool (boven aan de watervallen) te gaan zwemmen, maar omdat het zoveel geregend heeft de afgelopen dagen was de waterstand te hoog hiervoor. Dus hebben we gewoon nog een keer genoten van de watervallen. Nu een paar dagen later zagen de watervallen er al weer heel anders uit. 's Avonds lekker bij een Zambiaanse Italiaan uit eten geweest. En maandagochtend was het dan zover, de start van onze reis terug. Rond 8 uur begon de bus te rijden, rond 8:20 stapte de laatste mensen, die nog even uitgestapt waren om wat boodschappen te halen, in de rijdende bus, inclusief kippen. Na ongeveer een uurtje begon de bus verdacht langzaam te rijden, lampjes begonnen de branden en alarmen te piepen. Onze grootste vrees werd waarheid: de bus was stuk. Na dat het personeel even gesleuteld had en iets doorgeknipt had dachten ze wel weer verder te kunnen rijden, maar dat bleek toch niet mogelijk. Dus moesten we wachten op een nieuwe bus, die er met een halfuurtje wel zou zijn. 2 uur later kwam de bus dan ook eindelijk en konden we onze reis (lichtelijk gestresst) vervolgen. Aangezien het een beetje krap werd of we het vliegtuig wel zouden halen bedacht de chauffeur ons er wat eerder uit te zetten zodat we niet door het drukke centrum zouden hoeven. Gelukkig hadden wij nog het nummer van een fijne taxichauffeur en heeft de buschauffeur al rijdend aan de telefoon geregeld dat die op de goede plek zou wachten. Vol goede moed stapte wij in de taxi, waar we vervolgens wel 1,5 uur in hebben gezeten aangezien het super druk was en er een weg was afgesloten. Dus met nog iets meer stress bereikten we dan eindelijk net op tijd het vliegveld. Waarschijnlijk zijn we inmiddels toch wel een beetje aangepast aan de Zambian-time, want we hadden bijna onze aansluiting in Dubai gemist omdat we dachten dat we nog wel ruim tijd hadden om ons op te frissen. Veilig aangekomen in Düsseldorf en weer herenigd met onze families. Ons 'Zambia' avontuur is nu echt voorbij. We vonden het echt lastig om weg te gaan. We hebben een onwijs gave tijd gehad; heel veel gezien, gedaan, meegemaakt en gelachen. Echt een ervaring om nooit te vergeten en we zijn blij dat we dit avontuur met z'n drieën hebben mogen doen.

• 24 Januari 2017 - 19:52

Ida Dekker:

Wat fijn dat jullie zo genoten hebben
    En een ervaring rijker die ze jullie niet meer af kunnen nemen
    Groetjes ons Ida Dekker en JG

• 25 Januari 2017 - 11:38

Janny Dekker:

Dankbaar dat jullie weer veilig bij jullie familue zijn.
    Dankjewel voor jullie prachtige vers;lagen.
    Fijn dat jullie er zo van hebben mogen genieten.